In: La Santa Croce di Lucca, il Volto Santo. Storia, tradizioni, immagini , proceedings of a congress held in Lucca, 2003, p. 115-130
This paper focuses on the ways in which the most important cult-image in Medieval Lucca, the so-called "Volto Santo" (holy face) came to be regarded by contemporary viewers as a true-to-life image of Christ, sculpted by the Pharisee Nicodemus. The paper emphasizes also the connection with the liturgical tradition of the Passio ymaginis feast on November 9 and its literary and ritual framework.
|
In: Codex Aquilarensis, 2013, vol. 29, p. 15-21
|
In: Exhibition Catalogue Persone. Ritratti di gruppo da Van Dyck a De Chirico, 2003, p. 65-67
|
Milano : FrancoAngeli, 2021
(Critica letteraria e linguistica)
ISBN: 9788835124528
Il volume richiama l'attenzione su alcuni elementi di ambiguità del petrarchismo italiano nel Cinquecento, con affondi anche in epoca primo-secentesca. In particolare, sono analizzati il ricorso alla talvolta contraddittoria o comunque problematica autorità di Petrarca nella riflessione sull'amore; la tensione fra artificiosità letteraria e ostentazione di sincerità nelle lettere amorose;...
|
In: Semicerchio : rivista di poesia comparata, 2009, vol. 40, no. 1, p. 59-71
|
In: Bollettino d’arte, 1994, vol. VI, no. 79, p. 73-92
|
In: Arti e storia nel Medioevo. Volume I : Spazio Tempo Istituzioni, 2002, p. 631-700
|
In: L’artista a Bisanzio e nel mondo cristiano-orientale, proceedings of the international congress held in Pisa, Scuola Normale Superiore, 21-22 novembre 2003, 2007, p. 177-209
The present papers shows that, against the popular view of the Byzantine artist as a pious artisan subjected to the authority of the Church, a number of Byzantine craftsmen sympathized for and were involved in heterodox religious behaviours and heretic movements. The paper includes examples from late Antiquity until the Middle- and Late Byzantine periods.
|
In: Protagon Editori, 2003, p. 1-8
|
In: Atti del convegno internazionale, Estetica Barocca, 2004, p. 205-221
|