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Université de Fribourg

Langue d’origine et langue de scolarisation : dans quelle mesure les compétences en littéracie sont-elles transférables ? : Une synthèse = Herkunftssprache und Schulsprache: sind Literalitätskompetenzen übertragbar?: Das Wichtigste in Kürze

Lambelet, Amelia ; Berthele, Raphael ; Vanhove, Jan ; Desgrippes, Magalie ; Pestana, Carlos ; Decandio, Fabricio

(Rapports du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme)

The project Heritage language and school language: are literacy skills transferable? (HELASCOT) addresses the linguistic development in migrant children of Portuguese descent in Switzerland. It focuses primarily on the children’s literacy skills (reading comprehension and writing skills) in their heritage language (i.e. Portuguese) and in the language of instruction in the region in which...

Public access from Sep 2, 2020
Université de Fribourg

Suggestions pour la mise en oeuvre de l’article 19 de la CDPH en Suisse : enjeux et propositions de solutions

Tschanz, Christoph

In: Revue suisse de pédagogie spécialisée, 2019, no. 3, p. 15-21

L’article 19 de la Convention de l’ONU relative aux droits des personnes handicapées définit des objectifs afin de permettre aux personnes en situation de handicap de choisir de manière autonome leur mode d’habitation. La mise en oeuvre de cet article en Suisse en est pour l’ instant à ses premiers balbutiements, mais une dynamique se met aujourd’hui en place. Cet article...

Université de Fribourg

Changer le travail ou changer la société ? : Les hackers entre conformation à l'ordre social et volonté d'innover

Zufferey, Eric ; Surdez, Muriel (Dir.)

Thèse de doctorat : Université de Fribourg, 2018.

Changing workplace or society? Hackers between compliance with the social order and the will to innovate. This thesis looks at hacking as source of social change, or even subversion of the social order. Hacking involves self-directed learning and remove social barriers between hobbyists, professionals and activists. Therefore, it raises the hope to renew the access to knowledge and the role of...

Université de Fribourg

Schlussbericht zum Projekt ‚Ergebnisbezogene Evaluation des Französischunterrichts in der 6. Klasse (HarmoS 8) in den sechs Passepartout-Kantonen‘ : durchgeführt von Juni 2015 bis März 2019 am Institut für Mehrsprachigkeit der Universität und der Pädagogischen Hochschule Freiburg im Auftrag der Passepartout-Kantone

Wiedenkeller, Eva ; Lenz, Peter ; Studer, Thomas

In den Kantonen BS und SO sowie in den deutschsprachigen Teilen der Kantone BE, FR und VS wird seit dem Schuljahr 2011/12, im Kanton BL seit dem Schuljahr 2012/13, Französisch als erste Fremdsprache ab der 5. Klasse (Zählung nach HarmoS) nach dem Passepartout-Lehrplan bzw. nach einem gemeinsamen Konzept und mit einem gemeinsamen Lehrmittel unterrichtet. Die Ziele, Inhalte und der Aufbau des...

Université de Fribourg

Does the territoriality principle work in practice? : The principle’s applicability to the Romansh area in the Swiss Canton of Grisons

Grünert, Matthias

In: Methods in Contemporary Linguistics, 2012, p. 463-486

The present paper addresses the question of territoriality with reference to the Swiss minority language Romansh, taking account of the contributions of jurists who were dealing with the legal situation in Switzerland and showing the importance of the principle in the common perception of the national languages of Switzerland. Furthermore, insights from a philosopher, Philippe Van Parijs, who has...