In: Beiträge zur Lehrerbildung, 2006, vol. 24, no. 1, p. 120-127
Die Anforderungen, die beim Berufseinstieg an Lehrkräfte gestellt werden, sind zweifellos vielfältig. Sie können teilweise als belastend, teilweise aber auch als bereichernd erlebt werden. Ausgehend von Forschungsergebnissen, die diese gegenläufigen Perspektiven zu bestätigen scheinen, beschäftigt sich der Text mit Gestaltungsmöglichkeiten für ein differenziertes Mentoring. Näher...
|
In: Leseforum.ch, 2010, no. 3, p. 1-5
Cet article est un apercu d’un vaste projet de recherche sur la promotion de la lecture realisé entre 2006 et 2010 dans le Canton de Fribourg. Ce projet avait pour but la conception, la realisation et l’évaluation d’un programme de lecture intégrant famille et école. L’idee principale etait de conjuguer les objectifs cognitifs avec des criteres de motivation afin de combattre la perte...
|
In: Journal of Educational Psychology, 2009, vol. 101, no. 1, p. 176-189
The study examines whether teachers’ homework objectives, implementation practices, and attitudes towards parental involvement are associated with the development of students’ homework effort, homework emotions, and achievement during grade 8. A total of 63 teachers (40 male, 23 female; mean teaching experience M = 17.5 years) of French as a second language and their 1,299 grade 8 students...
|
In: Journal für Lehrerbildung, 2013, vol. 13, no. 2, p. 19-25
|
In: Contemporary Educational Psychology, 2009, vol. 34, no. 1, p. 77-88
Using a data set specifically tailored to homework research, with a sample of 1,275 students from 70 classes in Switzerland, the association between homework and achievement in French as a second language was tested at three levels (class level, between-student level, within-student level). The strength and direction of the homework-achievement association depended on the homework indicator...
|
In: Journal für LehrerInnenbildung, 2012, vol. 12, no. 3, p. 39-45.
|
In: LernLust und EigenSinn - systemisch konstruktivistische Lernwelten, 2005, p. 1-10
Es ist keine leichte Aufgabe, Lernende einerseits anzuleiten und ihnen zugleich Freiräume für selbstverantwortliche Konstruktionen zu lassen. Gleichwohl verlangen Erkenntnisse der Unterrichtsforschung eher einen unvoreingenommenen Umgang mit diesen auf den ersten Blick unvereinbaren Prinzipien. Im folgenden Beitrag werden dazu Vorschläge gemacht und am Beispiel des allgemeinen...
|
In: Empirische Pädagogik, 2010, vol. 24, no. 1, p. 42-54
Der vorliegende Beitrag untersucht, inwieweit empirische Befunde verfügbar sind, die zur Klärung der Lehrerrolle bei den Hausaufgaben einen Beitrag leisten können. Unter den Determinanten des Hausaufgabenverhaltens werden die Überzeugungen von Lehrpersonen sowie die persönlichen Voraussetzungen der Schüler unterschieden. Forschungslücken werden ausgemacht hinsichtlich der Einflüsse, die...
|
In: Journal of Personality and Social Psychology, 2009, vol. 97, no. 6, p. 1115 – 1128
Conscientiousness and domain-specific competence beliefs are known to be highly important predictors of academic effort and achievement. Given their basis in distinct research traditions, however, these constructs have rarely been examined simultaneously. Three studies with 571, 415, and 1,535 students, respectively, found a moderate association between conscientiousness and competence beliefs,...
|
In: Learning & Instruction, 2012, vol. 22, no. 2, p. 79-91
This study examined the effects of a school/home-based intervention program designed to enhance the reading motivation of Swiss fourth graders (N = 713). In order to identify the specific contribution of the home environment, the program was implemented in one group without (S group = school-based, N = 244) and in one group with (SH group = school/home-based, N = 225) parental participation. The...
|