Université de Neuchâtel

Knowledge resources and markets: What territorial economic systems ?

Jeannerat, Hugues ; Kebir, Leila

(Working Papers MAPS ; 2)

In their attempt to explain in ever more in-depth manner learning processes at the roots of economic change, territorial innovation models (TIMs) have remained centred on production. Consumption is mainly regarded as the expression of an abstract demand relayed by exogenous market mechanisms. Building on a socio-institutional approach of market, the article conceptualises an ‘economic system’...

Université de Neuchâtel

Territorial Knowledge Dynamics in luxury car industry. Beyond standard and production markets

Macneill Stewart ; Jeannerat, Hugues

(Working Papers MAPS ; 1)

At regional level a number of models, such as innovation systems and cluster have been developed which have been influential on this policy support. Policy initiatives based around these models are firmly rooted in a technological model of innovation and a standard market situation which takes little account of the socio-economic environment and the potential for downstream based innovation. Here...

Université de Neuchâtel

Dynamiques territoriales de connaissance et milieux ancreurs en Europe

Crevoisier, Olivier

(Working Papers MAPS ; 8)

Cet article propose une manière alternative de considérer les relations entre connaissance et développement territorial. Aujourd’hui, la connaissance peut être considérée comme essentiellement mobile. Les régions qui prospèrent devraient être celles qui ancrent cette connaissance et parviennent ensuite à la prolonger. Cette connaissance est ensuite supposée générer de la valeur...

Université de Neuchâtel

Territorial knowledge dynamics and anchoring milieus in Europe

Crevoisier, Olivier

(Working Papers MAPS ; 8)

Cet article propose une manière alternative de considérer les relations entre connaissance et développement territorial. Aujourd’hui, la connaissance peut être considérée comme essentiellement mobile. Les régions qui prospèrent devraient être celles qui ancrent cette connaissance et parviennent ensuite à la prolonger. Cette connaissance est ensuite supposée générer de la valeur...