Refine my results

Specific Collection

Language

Université de Fribourg

Defining manipulative discourse : the pragmatics of cognitive illusions

Maillat, Didier ; Oswald, Steve

In: International review of pragmatics, 2009, vol. 1, p. 348-370

Manipulative discourse has attracted a lot of attention in various adjacent domains of linguistic research, notably in rhetoric, argumentation theory, philosophy of language, discourse analysis, pragmatics, among others. We start with a review of the existing definitions provided in these fields and highlight some of the difficulties they encounter. In particular, we argue that there is still a...

Università della Svizzera italiana

The semiotics of migrants’ food : between codes and experience

Greco, Sara

In: Semiotica, 2016, no. 211, p. 59–80

This paper sets out to analyze cultural semiotics of migrants’ food and culinary practices. Moving from the perspective of the Tartu school of semiotics, which views culture both as a grammar (a set of codes) and as a set of texts, food can be characterized as a specific cultural element where grammar and text (code and experience) are woven together. International migrants live one or more...

Università della Svizzera italiana

Adding a temporal dimension to the analysis of argumentative discourse : justified reframing as a means of turning a single-issue discussion into a complex argumentative discussion

Greco, Sara ; Schär, Rebecca ; Pollaroli, Chiara ; Mercuri, Chiara

In: Discourse Studies, 2018, vol. 20, no. 6, p. 1-17

This paper seeks to extend existing models of argumentation by considering an important dimension of real-life argumentative discourse: how complex argumentative discussions evolve over time. We define a complex argumentative discussion as a multi-issue discussion, in which the different issues are interrelated in the form of a hierarchy. We claim that justified reframing might be used to...

Haute école pédagogique du canton de Vaud

Développer l'esprit critique des élèves : proposition d'une séquence autour de la réponse critique

Reymond, Anne-Lise ; Renaud, Yves (Dir.)

Mémoire de Master Advanced Studies (MAS) : Haute école pédagogique du canton de Vaud, 2017 ; mp7132.

Développer l’esprit critique est l’un des objectifs poursuivis par l’école, bien que celui-ci soit formulé de manière plus ou moins explicite selon les programmes d’études envisagés. Cette faculté, qui est une capacité transversale, est en effet indispensable à chacun-e pour s’orienter dans sa vie, bien au-delà du milieu scolaire et professionnel. Mais comment faire,...

Université de Neuchâtel

Etude de l'argumentation à visée cognitive dans des interactions entre adulte et enfants : un regard psychosocial sur le modèle pragma-dialectique

Miserez-Caperos, Céline ; Perret-Clermont, Anne-Nelly (Dir.) ; Greco, Sara (Codir.) ; Grossen, Michèle (Codir.) ; Rodriguez, Cintia (Codir.)

Thèse de doctorat : Université de Neuchâtel, 2017.

Argumentation is studied from different perspectives in psychology. Some research examines argumentation as a mean of knowledge construction and seeks to promote argumentative practices in the classroom; other research examines argumentative activity as a psychosocial practice, embedded in institutional and cultural contexts, but also as a social practice constituted by them. Further research, in...

Haute école pédagogique du canton de Vaud

Etudier des textes de chansons engagées au niveau postobligatoire

Gamboni, Laura ; Renaud, Yves (Dir.)

Mémoire de Master Advanced Studies (MAS) : Haute école pédagogique du canton de Vaud, 2014 ; mp5712.

La chanson, genre très apprécié et omniprésent dans la vie des adolescents, est rarement étudiée au secondaire II. Le présent travail réfléchit à l'intérêt, pour les enseignants de français, d'accorder une place à de tels textes dans leur corpus. Il propose une séquence d'enseignement de la chanson engagée en cours d'argumentation, séquence composée des trois étapes suivantes:...

Università della Svizzera italiana

Dalle apparenze alle inferenze: i predicati sembrare e apparire come indicatori argomentativi

Musi, Elena ; Rocci, Andrea (Dir.) ; Miecznikowski, Johanna (Codir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2016 ; 2016COM001.

This dissertation focuses on the role played by evidential strategies in argumentative discourse, taking as a case the Italian verbs of appearance sembrare and apparire. It contributes to the stream of research on argumentative indicators, i.e. those linguistic clues which can be exploited by an analyst to reconstruct the unfolding of arguments in a text. Evidential strategies are linguistic...