Università della Svizzera italiana

Mastering the semiotics of information-intensive web interfaces

Speroni, Marco ; Paolini, Paolo (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2006 ; 2006COM002.

Communication is virtually impossible when interlocutors lack the ability to negotiate meanings. The intended semantics of the language used by a sender should be perceived and mastered by its receiver/s. For this reason the sender should always vision and identify himself in the receiver in order to design the most clear and proper signs with respect to her/his knowledge. Web sites are complex...

Università della Svizzera italiana

Development-oriented elearning tool evaluation : the Edukalibre approach

Botturi, Luca ; Dimitrova, Vania ; Matravers, Julika ; Tebb, Chris ; Withworth, Drew ; Geldermann, Jutta ; Hubert, Isabelle

In: Proceedings of EDMEDIA 2005, Montreal, Canada, 2005, vol. 1, p. 1104

The Edukalibre development approach described here offers libre educational tools based on open development model. The paper presents a development-oriented evaluation approach comprising three phases. Phase 1 focused on rapid and distributed usability inspections producing development-oriented feedback for designers, and was built around a usability inspection framework. Phase 2 was conducted...

Università della Svizzera italiana

Mastering the requirements analysis for communication-intensive websites = Gestione dell'analisi dei requisiti per la comunicazione su web

Bolchini, Davide ; Paolini, Paolo (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2003.

Lo sviluppo di applicazioni web necessita di strumenti efficaci per gestire alcuni aspetti essenziali del processo di analisi dei requisiti: l'identificazione di obiettivi di comunicazione strategici, la presenza di una varietà di profili utente e di stakeholders, le definizione di requisiti ipermediali (riguardanti navigazione, interazione, contenuto e presentazione), e il riuso dei requisiti...