Facoltà di scienze della comunicazione

Mastering the requirements analysis for communication-intensive websites = Gestione dell'analisi dei requisiti per la comunicazione su web

Bolchini, Davide ; Paolini, Paolo (Dir.)

Thèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2003.

Web application development still needs to employ effective methods to accommodate some distinctive aspects of the requirements analysis process: capturing high-level communication goals, considering several user profiles and stakeholders, defining hypermedia-specific requirements (concerning navigation, content, information structure and presentation aspects), and reusing requirements for an... More

Add to personal list
    Summary
    Web application development still needs to employ effective methods to accommodate some distinctive aspects of the requirements analysis process: capturing high-level communication goals, considering several user profiles and stakeholders, defining hypermedia-specific requirements (concerning navigation, content, information structure and presentation aspects), and reusing requirements for an effective usability evaluation. Techniques should be usable by both stakeholders and the design team, require little training effort, and show relative advantage to project managers. Over the last few years, requirements methodologies applied to web-based applications have considered mainly the transactional and operational aspects typical of traditional information systems. The communicational aspects of web sites have been neglected in regards to systematic requirements methods. This thesis, starting from key achievements in Requirements Engineering (hereafter RE), introduces a model (AWARE) for defining and analyzing requirements for web applications mainly conceived as strategic communication means for an institution or organization. The model extends traditional goal and scenario-based approaches for refining highlevel goals into website requirements, by introducing the analysis of ill-defined user goals, stakeholder communication goals, and a hypermedia requirement taxonomy to facilitate web conceptual design, and paving the way for a systematic usability evaluation. AWARE comprises a conceptual toolkit and a notation for effective requirements documentation. AWARE concepts and notation represent a useful communication and analysis conceptual tool that may support in the elicitation, negotiation, analysis and validation of requirements from the relevant stakeholders (users included). The empirical validation of the model is carried out in two ways. Firstly, the model has been employed in web projects on the field. These case studies and the lessons learnt will be presented and discussed to assess advantages and limits of the proposal. Secondly, a sample of web analysts and designers has been asked to study and apply the model: the feedback gathered is positive and encouraging for further improvement.
    Riassunto
    Lo sviluppo di applicazioni web necessita di strumenti efficaci per gestire alcuni aspetti essenziali del processo di analisi dei requisiti: l'identificazione di obiettivi di comunicazione strategici, la presenza di una varietà di profili utente e di stakeholders, le definizione di requisiti ipermediali (riguardanti navigazione, interazione, contenuto e presentazione), e il riuso dei requisiti per una pianificazione efficace della valutazione dell'usabilità. Sono necessarie tecniche usabili sia dagli stakeholders che dai progettisti, che richiedono un tempo breve per essere appresi ed usati con efficacia, mostrando vantaggi significativi ai gestori di progetti complessi. La tesi definisce AWARE (Analysis of Web Application Requirements) - una metodologia per l'analisi dei requisiti specifica per la gestione di siti web (ed applicazioni interattive) con forti componenti comunicative. La metodologia estende le tecniche esistenti dell''analisi dei requisiti basate su approcci goal-oriented e scenario-based, introducendo una tassonomia di requisiti specifica per siti web (che permette di dare un input strutturato all'attività di progetazione), strumenti per l'identificazione e l'analisi di obiettivi ill-defined (generici o mal-definiti) e di obiettivi comunicativi e supporto metodologico per la valutazione dell'usabilità basata sui requisiti dell'applicazione. La metodologia AWARE è stata valutata sul campo attraverso progetti con professionisti del settore (web designers e IT managers), e grazie ad interventi di formazione in aziende specializzate nella comunicazione su web.