Faculté des lettres

Il supporto alla continuità scolastica nella cura multidisciplinare dei pazienti con patologie gravi: Esperienze in oncologia pediatrica

Giovanetti, Monica ; Clerici, Carlo Alfredo ; Veneroni, Laura ; Casiraghi, Giovanna ; Pagani Bagliacca, Elena ; Ferrari, Andrea ; Podda, Marta ; Chopard, Saba ; Massimino, Maura

In: Recenti Progressi in Medicina, 2019, vol. 110, no. 3, p. 131-137

Dealing with a serious illness always implies, and particularly for a child, important physical and psychological stresses. If on the one hand, the adult could have adaption’s resources which allow him to deal with the illness’s implications, on the other hand, for a child, the interference of the disease with growing steps may cause serious problems. For this reason, the clinicians and ... More

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    Summary
    Dealing with a serious illness always implies, and particularly for a child, important physical and psychological stresses. If on the one hand, the adult could have adaption’s resources which allow him to deal with the illness’s implications, on the other hand, for a child, the interference of the disease with growing steps may cause serious problems. For this reason, the clinicians and the family have to support the educational and social continuity of the child’s interactions. The school experience, in fact, helps and supports the psychological and social development of the patient. This article has the aim of describing the experiences of the authors considering the Italian legislation, discussing the scientific literature and the approaches and resources which can be used in order to maintain the children within their school career. The experiences of the authors have been collect- ed in the Paediatric Unit of an oncology’s hospital. However, these experiences may be useful also in other contexts where children are being treated for different diseases.
    Riassunto
    Affrontare una malattia grave comporta sempre, e in particolar modo per un minore, uno stress fisico e psichico di grande rilievo. Se da un lato un adulto può possedere risorse di adattamento che gli permettono di far fronte alla malattia, per un bambino la patologia può interferire con la crescita sociale ed emotiva. Per questa ragione, i clinici e la famiglia hanno anche il compito di sostenere la continuità dell’apprendimento scolastico e delle interazioni sociali. L’esperienza scolastica aiuta e supporta lo sviluppo psicologico e sociale del paziente in età evolutiva. Questo articolo illustra le metodologie e le risorse per aiutare i minori nel mantenimento del loro percorso scolastico, alla luce della letteratura scientifica, del panorama normativo e organizzativo italiano e dell’esperienza assistenziale degli autori presso un reparto di Pediatria di un grande ospedale oncologico. Le esperienze descritte possono essere applicate anche in altri contesti pediatrici di cura