Faculté des lettres

Elizabeth and Oxford, staging power in the university drama. Dido and Oxford: Stagins Power in the University Drama

Dutton, Elisabeth

In: Théâtralisation des arts et des lettres de la Renaissance anglaise, 2018, p. 195-206

The intended authorial title is 'Elizabeth I, Dido and Oxford: Staging Power in the University Drama', and not the one given by mistake at the time of publication. Recent studies of Elizabethan University drama, particularly those focused upon Elizabeth’s visits to the Universities, have considerably advanced our understanding of why particular plays might have been selected as appropriate for... More

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    Résumé
    Le titre prévu par l'auteur est 'Elizabeth I, Dido and Oxford: Staging Power in the University Drama', et non celui donné par erreur au moment de la publication. De récentes études du drame universitaire élisabéthain ont considérablement éclairé notre compréhension de la façon dont certaines pièces spécifiques avaient été sélectionnées comme idéales pour une mise en scène, mettant en relief la relation entre « la robe et la couronne ». Cet article part de ce postulat, suggérant que la pièce a pu être utilisée pour considérer plutôt que pour montrer uniquement, à la fois une image particulière de la Reine et le potentiel particulier du drame académique dans sa mise en scène.
    Summary
    The intended authorial title is 'Elizabeth I, Dido and Oxford: Staging Power in the University Drama', and not the one given by mistake at the time of publication. Recent studies of Elizabethan University drama, particularly those focused upon Elizabeth’s visits to the Universities, have considerably advanced our understanding of why particular plays might have been selected as appropriate for performance, exploring the relationship of power between ‘gown and crown’. This paper develops from this consensus, suggesting, through a case-study of William Gager's play Dido, how drama might well have been used to consider, rather than merely exhibit, both a particular image of the Queen and the particular potential of academic drama in performance.