Faculté des lettres

Saltimbanques et circulation de jeux

Dasen, Véronique

In: Archimède, Dossier "Jouer dans l’Antiquité. Identité et multiculturalité", 2019, no. 6, p. 127-143

In classical antiquity, acrobats were one of the vectors of the circulation of playful objects and skills, such as juggling, tightrope walking, hooping, equilibrism and animal shows. Various fragmentary documents enable to grasp the contours of their proteiform identity and of their different activities. Designated by various terms (thaumatopoioi, thaumatourgoi, planoi, circulatores) often... More

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    Résumé
    Dans l’Antiquité classique, les saltimbanques ont constitué l’un des vecteurs de la circulation d’objets et de techniques ludiques, comme le jonglage, le funambulisme, les jeux d’adresse et d’équilibrisme avec un cerceau, une échelle et des animaux. Des documents très variés, mais fragmentaires, permettent de saisir les contours de leur identité protéiforme et de leurs diverses activités. Désignés par différents termes (thaumatopoioi, thaumatourgoi, planoi, circulatores), souvent associés à des contrées lointaines (Égypte, Inde), ou à la différence physique, comme le nanisme, les acrobates participent au « kaléidoscope » culturel de l’époque hellénistique et romaine. Le discours littéraire contribue à la construction d’une altérité qui trouve une expression particulièrement forte dans l’iconographie, comme le montrent les satyres funambules de Pompéi et un graffito d’Aphrodisias.
    Summary
    In classical antiquity, acrobats were one of the vectors of the circulation of playful objects and skills, such as juggling, tightrope walking, hooping, equilibrism and animal shows. Various fragmentary documents enable to grasp the contours of their proteiform identity and of their different activities. Designated by various terms (thaumatopoioi, thaumatourgoi, planoi, circulatores) often associated with distant lands (Egypt, India), or with the physical difference, like dwarfism, these artists participate in the cultural “kaleidoscope” of the Hellenistic and Roman times. The literary discourse contributes to the construction of an otherness that is strongly reflected in iconography, such as the Pompeii tightrope satyrs or the graffito from Aphrodisias.