Journal article

Young teachers constructing the notion of a "student with special needs" during their first year of professionnal practice: from individual to collective meaning : du sens individuel au sens collectif

HEP|PH FR

    2017
Published in:
  • McGill Journal of Education. - 2017, vol. 52, no. 1, p. 53-70
English French This article demonstrates how young elementary school teachers attribute meaning to the notion of a student with special educational needs during their first year of teaching with such a student in their classroom. A content analysis highlighted three perspectives that influence how teachers work with special needs students. The persisting individual and medical perspective, clearly obstructing the education of students with special needs in a regular classroom, points to the school environment’s role in identifying and constructing students’ difficulties. The analysis also demonstrated the progressive construction of a collective meaning held by the school and/or the persons working in collaboration with the young teachers. Cet article montre comment de jeunes enseignants des écoles primaires donnent sens à la notion d’élève à besoins éducatifs particuliers durant leur première année d’enseignement dans une classe comprenant un tel élève. L’analyse de contenu a permis de mettre en évidence trois visions influant sur la manière de travailler avec ces élèves. La prégnance d’une vision individuelle et médicale, clairement de nature à faire obstacle à la scolarisation des élèves ayant des besoins éducatifs particuliers en classe ordinaire, renvoie au rôle que joue l’environnement scolaire dans l’identification et la construction des difficultés des élèves. L’analyse a également permis de montrer la construction progressive d’un sens collectif porté par l’établissement scolaire et/ou les personnes avec qui le jeune enseignant collabore.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 305009
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312616
Statistics

Document views: 36 File downloads:
  • 10_Noel_2017_McGill_JoE.pdf: 24