000030474 001__ 30474
000030474 005__ 20130422152611.0
000030474 0247_ $$2urn$$aurn:nbn:ch:rero-006-111185
000030474 0248_ $$aoai:doc.rero.ch:20121018164545-AY$$pthesis$$prero_explore$$punisi$$pthesis_urn$$zcdu34$$zcdu37$$zreport$$zbook$$zjournal$$zcdu16$$zpostprint$$zpreprint$$zcdu1$$zdissertation
000030474 041__ $$aeng
000030474 080__ $$a37
000030474 100__ $$aRapetti, Emanuele$$d1982-07-06
000030474 245__ $$9eng$$aLoDE - Learners of Digital Era$$bFrom the analysis of the current debate to an empirical study emphasising the learners’ perspective
000030474 300__ $$a460 p.
000030474 502__ $$92012-07-17$$aThèse de doctorat : Università della Svizzera italiana, 2012 ; 2012COM006
000030474 506__ $$ffree
000030474 508__ $$aMagna cum laude
000030474 520__ $$9eng$$aSince the 1990s, a wide debate has been generated around the "learners-new media dichotomy", with a consequent journalistic reverberation. In particular, expressions like “digital natives”, “Y” generation,  or “net-generation” contributed to diffuse the hypothesis that– since the 1980s – a generation of learners with typical characteristics related to their great familiarity with digital technology could be identified.  Such a debate has been widely dominated by commentators who expressed a confident attitude towards that generation, stressing how their common peculiarities were extremely positive at the social,  cognitive, and learning levels. On the other hand, the impact that new media could have on such a huge range of people caused great concerns too. Recently, critical voices have jointed the debate: they put  in doubt that these "labels" are useful for an accurate understanding of reality, and notice that scientific evidences of this fact are very limited. This dissertation is based on the analysis of these  controversies, and is aimed to focus the debate, offering a strategy to overcome the mere antithesis between the different interpretations. In order to do so, the empirical research Learners’ voices at USI- SUPSI(run in Ticino, from October 2009 to June 2011) is presented. This research explores in depth this theme and observes the role that ICTs (Information and Communication Technologies) play in USI  (Università della Svizzera italiana) and SUPSI (Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana) students' learning. This research falsifies the presence of a unique cohort of learners, putting in  evidence different positions within the same age range and similar behaviours among individuals with different socio-demographical characteristics.
000030474 520__ $$9ita$$aA partire dagli anni 1990 si è sviluppato un ampio dibattito, e una conseguente estesa pubblicistica, intorno al binomio apprendenti e nuovi media. In particolare, espressioni come “nativi  digitali”, “generazione Y”, o “net-generation” hanno contribuito a diffondere l’ipotesi che – a partire dagli anni 1980 – fosse identificabile una generazione di apprendenti con caratteristiche  proprie, correlate alla marcata familiarità col digitale. Tale dibattito è stato ampiamente dominato da voci che hanno espresso un atteggiamento fiducioso nei confronti di questa generazione,  insistendo su tratti comuni particolarmente positivi a livello sociale, cognitivo, di apprendimento. D’altra parte, sono emerse anche posizioni preoccupate per l’influsso dei nuovi media su  tale vasta platea di soggetti. Recentemente, poi, sono apparse anche voci critiche: esse mettono in dubbio che tali “etichette” aiutino per una più adeguata comprensione della realtà; e  osservano inoltre il limitato numero di evidenze scientifiche in proposito. Questo lavoro di dottorato muove dall’analisi di tale controversie, proponendosi d’inquadrare il dibattito e di offrire  una strategia per superare la semplice contrapposizione tra le diverse interpretazioni. A tal fine, viene presentata la ricerca empirica Learners’ voices at USI-SUPSI (condotta in Ticino,  dall’Ottobre 2009 al Giugno 2011) . Essa esplora nel dettaglio la tematica, osservando il ruolo che le TIC (Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione) giocano nell’apprendimento  degli studenti dell’USI – Università della Svizzera italiana – e della SUPSI – Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana. Tale ricerca smentisce la presenza di una coorte  univoca di apprendenti, evidenziando posizioni diverse all’interno della stessa fascia d’età e comportamenti simili tra soggetti con caratteristiche anagrafiche e socio-demografiche diverse.
000030474 695__ $$9eng$$aLearners of digital era ; digital natives and immigrants ; digital learners ; learners and new media ; taxonomy ; LEGO session ; eLearning ; media education ; ICTs for learning ; education ; communication Sciences ; pedagogy for the 21st century ; theoretical framework for eLearning ; qualitative and quantitative methods
000030474 700__ $$aCantoni, Lorenzo$$eDir.
000030474 8564_ $$f2012COM006.pdf$$qapplication/pdf$$s10476934$$uhttp://doc.rero.ch/record/30474/files/2012COM006.pdf$$yorder:1$$zTexte intégral
000030474 918__ $$aFacoltà di scienze della comunicazione$$bVia Giuseppe Buffi 13, CH-6904 Lugano
000030474 919__ $$aUniversità della Svizzera italiana$$bLugano$$ddoc.support@rero.ch
000030474 980__ $$aTHESIS$$bUNISI$$fTH_PHD
000030474 990__ $$a20121018164545-AY