Faculté des lettres

Enseigner des genres textuels au secondaire I : Approches inter-linguistiques entre langue étrangère (allemand) et langue de scolarité (français). Executive Summary = Unterrichten von Textgattungen auf Sekundarstufe I: Ein Fremdsprache (Deutsch) und Schulsprache (Französisch) integrierender Ansatz. Executive Summary

Jacquin, Marianne

What potential does a genre-based approach hold when implementing integrative didactic methods? What difficulties do teachers encounter when planning lessons that incorporate this approach? What interlingual links do they create in class? What conclusions do they draw from their teaching methods? Shedding light on and positing answers to these questions is the focus of this research project. More

Add to personal list
    Résumé
    Les genres textuels peuvent-ils être le lieu d’une didactique intégrée des langues ? A quelles difficultés les enseignants se voient-ils confrontés lors de la planification de séquences didactiques ? Quels sont les liens interlinguistiques qu’ils construisent en classe ? Quel bilan font-ils de leur activité ? Voici les questions auxquelles cette recherche apporte quelques pistes de réponses.
    Summary
    What potential does a genre-based approach hold when implementing integrative didactic methods? What difficulties do teachers encounter when planning lessons that incorporate this approach? What interlingual links do they create in class? What conclusions do they draw from their teaching methods? Shedding light on and positing answers to these questions is the focus of this research project.
    Zusammenfassung
    Welches Potential enthalten Textgattungen für eine integrierte Didaktik? Welchen Schwierigkeiten stehen Lehrpersonen bei der Vorbereitung didaktischer Sequenzen gegenüber? Welche sprachübergreifenden Verbindungen schaffen sie im Unterricht? Welche Bilanz ziehen sie über ihren Unterricht? Dies sind die Fragen, zu denen die vorliegende Forschungsarbeit einige Antworten beisteuern möchte.
    Riassunto
    Qual è il potenziale dei generi testuali per una didattica integrata delle lingue? Quali difficoltà riscontrano gli insegnanti nella pianificazione delle sequenze didattiche? Quali sono i legami interlinguistici che essi sviluppano in classe? Come valutano le proprie attività d’insegnamento? Sono queste le domande alle quali la presente ricerca fornisce qualche risposta.