Journal article

Pour une éthique de l’enseignement de l’Éthique et cultures religieuses (ECR)

HEP|PH FR

    2015
Published in:
  • Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions. - 2015, no. 1, p. 72-84
English French German Does the school curriculum of French-speaking Switzerland (Plan d’études romand) provide sufficient guidance for teachers to know how to teach ethics and religious cultures in an ethically correct way? A philosophical analysis of the central concepts of the intentions of the discipline makes clear the obligation to teach scientifically established knowledge, not to intrude on pupils’ personal convictions, and to teach them how to arrive at a personal position on social issues. Existe-t-il dans le Plan d’études romand des indications suffisantes pour savoir comment enseigner d’une manière éthiquement correcte la discipline de l’Éthique et cultures religieuses ? En analysant philosophiquement les concepts centraux des intentions de la discipline, il est possible de mettre en évidence l’obligation d’enseigner des savoirs scientifiquement établis, de ne pas intervenir sur les convictions personnelles des élèves et de leur apprendre à prendre position sur des questions de société. Gibt es im Plan d’études romand PER, dem harmonisierten Lehrplan für die französischsprachige Schweiz, ausreichend Hinweise für eine ethisch korrekte Erteilung des Fachs „éthique et cultures religieuses“ (Ethik und religiöse Kulturen)? Die philosophische Analyse der zentralen zielführenden Konzepte des Fachs ermöglicht es, folgende Grundsätze zu formulieren: die Pflicht, wissenschaftlich etablierte Sachverhalte zu unterrichten, nicht in die persönlichen Überzeugungen der Schülerinnen und Schüler einzugreifen und sie im Hinblick auf gesellschaftliche Fragen zu bilden.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
Other electronic version

Editeur

License
CC BY-SA
Open access status
green
Identifiers
  • RERO DOC 257302
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312536
Statistics

Document views: 78 File downloads:
  • 10-Heinzen_2015_ZFRK_ethique_ecr.pdf: 38