Journal article

Understanding sustainability and multifunctionality through the forest (essai)

HEP|PH FR

    2013
Published in:
  • Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen. - 2013, vol. 164, no. 8, p. 232-235
English French German “Learn from yesterday, act today, think of tomorrow.”. For a long time now forest management in Switzerland has been based on the concept of sustainability. Nevertheless, not all forest visitors see things in the same way as foresters. Often the foresters’ work is criticized because the meaning and goals of forest interventions are not well understood and consequently not accepted by the population. Real-world examples show that direct contact between foresters and forest visitors improves the population’s awareness of forest management. They also show that forests are an ideal place for education on sustainable development (ESD). ESD projects offer the participants the opportunity for hands-on involvement, fieldwork experience and cooperation with professionals. These issues breed understanding and tolerance among the different stakeholders. The SILVIVA project “World of the forester” and the project weeks of the organization “Bildungswerkstatt Bergwald” are practical examples of this concept. «Apprendre du passé, agir aujourd’hui, penser à demain». La gestion forestière suisse se base depuis longtemps sur ce principe de la durabilité. Malgré cela, les utilisateurs de la forêt ne le perçoivent pas tous de cette manière. Très souvent, le travail des forestiers est sujet aux critiques; le sens et les buts des interventions en forêt sont souvent mal compris et mal acceptés par la population. Des exemples concrets montrent que des contacts directs entre forestiers et utilisateurs de la forêt améliorent la perception de la population de la gestion forestière. Ils montrent aussi que la forêt est un lieu idéal pour faire de l’Education en vue d’un développement durable (EDD). Concrètement, les projets d’EDD en forêt proposent aux participants de vivre des expériences directes, d’agir sur le terrain et de collaborer avec des professionnels, ce qui permet d’améliorer la compréhension et la tolérance entre les différents acteurs. Le projet «l’Univers du forestier» de SILVIVA et les semaines de projet de «l’Atelier forêt de montagne» en sont une application concrète. «Von gestern lernen, heute handeln, an morgen denken». An diesem Grundsatz des nachhaltigen Handelns orientiert sich die Schweizer Waldbewirtschaftung bereits seit Langem. Allerdings wird dies nicht von allen Waldbenutzern wahrgenommen. Nicht selten steht die Arbeit der Forstleute gar in öffentlicher Kritik – ihr Sinn und Zweck wird schlecht verstanden und ist deswegen kaum akzeptiert. Konkrete Beispiele zeigen, dass direkte Kontakte zwischen Forstleuten und Waldbesuchenden die Wahrnehmung der Waldbewirtschaftung in der Öffentlichkeit positiv beeinflussen. Sie zeigen auch, dass der Wald ein idealer Ort für die Durchführung von Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) ist. BNE-Projekte im Wald ermöglichen den Teilnehmenden aktives Erleben, Wirken in der Natur und Zusammenarbeit mit Fachleuten. Dies fördert das Verständnis und die Toleranz unter den Akteuren. Wie dies in der Praxis funktionieren kann, zeigen uns Projekte wie «Försterwelt» von SILVIVA oder die Projektwochen der Bildungswerkstatt Bergwald.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 255914
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312518
Statistics

Document views: 34 File downloads:
  • 12_FPE_2013_Journal_des_forestiers.pdf: 40